Verfijn je veerkracht in 5 stappen.

Het verfijn je veerkracht in vijf stappen-plan.

1. Verander je verhaal.

welk verhaal vertel je jezelf? Toen ik in een burn-out terechtkwam bleef ik zeggen en geloven dat ik een slachtoffer was. Toen ik constant buikpijnaanvallen had: same story. Toen er vlakbij een bom ontplofte op de luchthaven: opnieuw. De overtuiging een slachtoffer te zijn hielp mij niet vooruit, integendeel het haalde al mijn kracht uit me weg. Het liet me verslagen, leeg en machteloos achter. Tot er een nieuwe optie opdook (na uren therapie en coaching): ik kon mijn verhaal ook veranderen. Dat ik de problemen in de ogen durfde kijken ermee aan de slag ging maakte mij niet zwak, het was net ontzettend moedig en sterk. Ik timmerde aan mijn eigen weg. Dus zag ik mezelf als een winnaar. Mét een rugzak, maar die zou ik gaandeweg legen en enkel het gereedschap gebruiken dat me bijstond in dat timmeren. Telkens wanneer er verzet komt binnen in … en ik hoor je hem al denken: de JA-MAAR, echt laat het. Verander je verhaal. Zie jezelf als een bouwer, niet als een slachtoffer. Dit gaat zo met veerkracht en met het aanleren van nieuwe gewoontes, het is nooit stuk of verloren. Je hebt steeds de kans opnieuw te beginnen.

Stel jezelf volgende vragen:

- welk verhaal vertel ik mezelf?

- hoe helpt dit mij?

- handel naar wat het beste is voor jou.

- welke gedachte heb ik te veranderen om mezelf geen slachtoffer meer te voelen?


2. Voel je gevoelens.

het wegduwen van emoties wordt gezien als een goede zaak: krachtig! Veerkracht gaat niet over het overstijgen van die emoties, het doorduwen, het is net het tegenovergestelde: tijd nemen om te voelen. Gevoelens maken ons mens. Robots zijn er al genoeg. Wij hoeven niet praktisch en gemakkelijk te zijn. Veerkracht is het vermogen je aan te passen aan stress en verandering, maar met een hoop niet doorleefde gevoelens lijkt je meer op een tikkende tijdbom. Jezelf leren kennen en emoties bewust gaan voelen is de eerste opstap naar veerkrachtig leven. Maak dagelijks tijd voor een moment in stilte (dit kan in bed zijn of in bad of in de file). Meditatie kan je goed vooruit helpen.

Stel jezelf volgende vragen:

- wat voel ik?

- hangt er een oordeel aan dat gevoel? Hoe verandert dat mijn visie op het voelen hiervan?

- wat heb ik nodig om dit gevoel toe te laten?

- hoe verrijkt dit gevoel mijn leven? Wat leert het me?


3. Verdraai het probleem naar een oplossing.

Wanneer we iets meemaken dat ons verslagen achterlaat dan praten we daar over. We blijven erover praten. We omlijnen het probleem heel duidelijk. We gaan er zelfs over Googlen, zoeken anderen op die hetzelfde meemaakten en zo hou je die giftige vicieuze cirkel van problemen in stand. Je gaat zelfs gelijkaardige problemen aantrekken en ze zelf creëren. Ventileren is prima, maar zorg dat je niet enkel in het verhaal van het probleem blijft hangen. Wanneer je je focus verschuift naar de oplossing creëer je een prachtige waterval effect: je gedachten veranderen, je energie verdraait naar de positieve kant en je zal dus ook de positieve materie beginnen aantrekken.

Eenvoudig voorbeeld.

negatief:

gedachte: ik vind nooit parking energieveld stuurt uit: geen parking materie: alle plaatsen zijn volzet en je keert terug naar huis

positief:

gedachte: ik vind altijd parking energieveld stuurt uit: creëer plaats materie: je vind parking wanneer je arriveert



4. Val en belangrijker: sta op.

Dit is een leerproces. Wanneer een pasgeboren giraf met knikkende knieën zijn eerste stappen zet en gelijk weer onderuit gaat vinden we dat allemaal aandoenlijk en schattig. Maar wanneer we zelf iets voor het eerst proberen, dan staan we met een honkbalknuppel klaar om elke mislukking nog eens extra te bestraffen met een kanjer en van een klap. Wees mild, creëer een intentie en val in het trainen van je veerkracht spier niet in de val van perfectionisme. De beste verhalen komen voort uit onverwachte wendingen en hoe je dan toch tot een oplossing kwam.


5. Vertier en beweging.

Breng je lichaam in beweging, Hoe je dat ook doet: wandelen, dansen, voetbal,… maakt niet uit, wat je fijn vindt is voor iedereen anders, maar beweeg én doe het met plezier. Zoek een bewegingsmaatje, steek muziek in je oren, maak er een spel van. Het verlaagt je stressniveau, maakt gelukshormonen vrij en een flexibel lijf betekent een flexibele geest. Bedenk eens hoe je je voelt als je een stijve nek hebt? Je zal je mentaal ook stugger voelen. Soit, mijn boodschap is duidelijk: beweeg!

En als het een dag niet lukt, als je een mindere dag heb of ronduit een slechte: weet dat je ondanks die slechte dag(en) toch nog stappen vooruit zet, dat je aan een helingsproces bent begonnen. Weet dat er altijd licht is en het de ene dag feller binnenkomt dan de andere, maar licht is er hoe dan ook.


Lees verder in Woman Up.

Daar vind je ook praktische oefeningen en een hele hoop tips!




omdat

wil je inspiratie rechtstreeks in je mailbox? 

© 2018. Leef gretig. Doe uw goesting. Namasté.