wil je inspiratie rechtstreeks in je mailbox? 

© 2018. Leef gretig. Doe uw goesting. Namasté. 

van detox naar ja-tox!

Lieve lieve mensen, wat ben ik onder de indruk van hoe hard het boek gaat. Van hoeveel reacties ik krijg: op straat, in mijn mailbox én online. En dat laatste is een heerlijkheid, ik kan het in real life volgen. Van waar dan ook. Tegelijkertijd merk ik dat het veel energie van me vraagt, die telefoon als derde hand. Ik deel hieronder graag mijn digitale detox-tips.


Digitale detox in 7 stappen.

Want 7 is beter dan 8.

Ik ben verslaafd. Ietwat met een groene schijn op mijn gezicht geef ik dat toe. Ik ben zo’n anti-verveel-gebruiker. Telkens wanneer mijn omgeving begint te ontprikkelen reikt mijn arm op eigen initiatief naar rechts om mijn smartphone erbij te nemen en te scrollen. En tijd te verspillen. En nog meer tijd te verspillen. Op het toilet, in de wachtzaal, voor het rode licht (Sorry, Koning), al strompelend door de supermarkt. Alsof dat ding verlijmd is met mijn hand. Ik heb zelfs een tijdje last gehad van een scheve pink door steeds mijn smartphone in één hand te dragen. Te belachelijk voor woorden. Ik doe deze biecht omdat ik weet dat ik niet de enige ben. Elke dag spendeer ik bewust tijd om de verslaving tegen te gaan. Van hart tot hart deel ik mijn 7 stappenplan voor een leven met minder schermen meer tijd.


1. Kijk de feiten in de ogen.

De applicatie Moment heeft me daar heel erg meegeholpen. Zelfs de gratis versie telt de tijd die je op een dag op je smartphone doorbrengt. Al na het installeren van dat ding werd ik me bewuster van mijn scrollgedrag. Het verdikt: gemiddeld 51 minuten (uitgezonderd het gebruik voor navigatie of Spotify). Just face it, baby. Dan kan je naar de volgende stap.


2. Regels zijn niet vies.

Leg jezelf wat haalbare regels op. Zelf hou ik bijvoorbeeld Instagramvrije vrijdag. Op donderdagavond voor het slapengaan verwijder ik de app. Ik ben zo’n diehard verslaafde dat uitloggen alleen niet genoeg is. O-ja, de smartphone blijft ook uit mijn slaapkamer. ‘S nachts ligt ie gewoon in de keuken.


3. Put it on!

Zet je geluid weer aan. Zo hoef je niet constant te checken of er al dan niet een bericht is binnengekomen, maar gebruik je de meldingen waarvoor ze gemaakt zijn. Niet om te zien of er al dan niet een extra like is bijgekomen.


4. Grote kuis.

Haal de meest verslavende applicaties van je telefoon: Facebook, twitter, nieuwssites. Zelf lees ik zelfs geen mails op mijn telefoon. Het zorgt ervoor dat ik ze preciezer beantwoord en dat er minder berichten ondergesneeuwd geraken doordat ze als gelezen gemarkeerd zijn, maar eigenlijk niet behandeld. Wees hier streng voor jezelf: less is more!


5. You and me in my pocket.

Leg je telefoon niet op tafel, maar laat ‘m in je tas, jas of broekzak zitten. Uit het oog is uit het hart. Dat geldt niet alleen voor mensen, ook voor telefoons.


6. Thuis is waar je smartphone is.

Ga eens naar de supermarkt zonder telefoon. Laat je gsm thuis wanneer je op stap gaat. Je vrienden zijn bij je en ze zijn awesome. De verhalen zijn sowieso beter dan de caption op Instagram.


7. Birthdaycake.

Vraag een horloge voor je verjaardag. Serieus, hoe vaak check je de klok op je smartphone in de plaats van naar een uurwerk te kijken. Minder scherm, meer bling bling.



life is what happens to you while you're busy looking at your smartphone.

2 reacties
omdat