Stop je negatieve gedachten vandaag nog!

Vandaag deel ik 5 manieren om ze te stoppen.


A negative mind can never give you a positive life.


1)Adem je hersenen rustig.

wanneer op je op een specifieke manier ademt dan breng je je lichaam in een staat van rust, die staat van rust heeft op zijn beurt weer invloed op je hersengolven. 6-3-9 gaat niet alleen over huurcontracten maar is een efficiënte ademhalingsoefening om tot jezelf te komen.

Plaats je tong tegen je gehemelte (achterkant voorste tanden).

Adem 6 tellen in.

Pauzeer 3 tellen.

Adem 6 tellen uit. (tel tot 6…)

Neem 3 tellen pauze. (laat je ademhaling uitsterven tot 9)


2) Leg ze het zwijgen op.

Wanneer er een gedachte/verhaal in je hoofd te ronde doet, vraag jezelf af of het waar is. Waar de gedachte ontstaan is… is dat in de feiten? Of in je eigen hersenpan?

Leg negatieve gedachten echt het zwijgen op.

Ik ben niet goed ge…. ROT OP.


3) Visualiseer de gedachte klein.

In de periode na de aanslagen op de luchthaven had ik op dagelijkse basis angstaanvalllen. Wat mijn toen erg hielp was uitzoomen. Zoals je dat doet met een camera. Kijkend naar de situatie en uitzoomen, zodat het leek alsof ik zelf niet meer in de storm zat, maar de storm vanop een afstand gade sloeg. Het hielp me letterlijk afstand te nemen van dat wat me angstig maakte, waardoor de angst en de negatieve gedachten die die angst met zich meebracht krompen. Ik bleef uitzoomen tot de situatie zo ver van me weg was, dat ze me niet meer zo raakte. Het hielp me te observeren, mezelf vanop een afstand te bekijken.


4) Plant nieuwe gedachten.

er zijn zoveel gemakkelijke oefeningen om jezelf te helpen een positief gedachtenpatroon aan te leren. Voor het slapen - wanneer mijn hoofd ei vol zit - schrijf ik nog even op wat er allemaal in mijn hoofd speelt. Soms is dat een to do-lijst, soms zijn dat oordelen of meningen, het overlopen van gesprekken en mijn aandeel daarin, … kan vanalles zijn. Het ordent mijn brein en creëert instant rust. Voor het slapen delen Stijn en ik onze 3 favoriete momenten van de dag. ’s ochtend kies ik een mantra of intentie voor de nieuwe dag. Ik ben ook fan van affirmaties. Deepak Chopra heeft een mooie lijst affirmaties op Spotify. Ik vind het een plezant spel om ’s ochtends gewoon willekeurig eentje af te spelen en te horen wat me die dag kan helpen.

Zoek naar: Soul of Healing Affirmations. Geen fan van Deepak? Via Spotify of de applicatie waarmee je podcasts luistert zijn er massa’s te vinden.


5) Viva la positividad!

het bijzondere is dat ons brein het verschil niet kent tussen wat echt is en wat niet. Help jezelf een handje en visualiseer. Gebruik je verbeelding en laat positieve gedachten binnenkomen, zie jezelf exact daar waar je wil zijn. Wanneer je dingen visualiseert zal je merken dat je gevoelswereld zal volgen. Tijdens lezingen gebruik ik graag het voorbeeld van de polsstokspringer die zichzelf al over de lat ziet vliegen nog voor hij zijn aanloop is gestart. Zo gebruikt hij zijn brein en visualisatievermogen om de cellen van zijn lichaam voor te bereiden op de fysieke actie en heeft ie als het ware al een generale repetitie gehad. Met de idee dat je brein niet weet wat echt is en wat niet, maakt het visualiseren van positieve zaken, doelen, … een groot verschil.


omdat

wil je inspiratie rechtstreeks in je mailbox? 

© 2018. Leef gretig. Doe uw goesting. Namasté.