slaap = heiliger dan de Kerstman.


Ik geef het eerlijk toe, ik ben een seut. Ik ga vroeg slapen, drink amper alcohol, ga zelden tot ‘s nachts feesten. Af en toe las ik eens een zwijntjesavond in. Dat gaan alle remmen los en heb ik een kater voor dagen. Zonder grenzen, dat zijn mijn lievelings zwijnerijen.

Slaap is heilig voor me, als ik te weinig slaap ben ik een kreng. Tijdig mijn bed in, na 10u slaap word ik vanzelf wakker of gaat de wekker af. Toen ik nog bij de radio werkte had ik het moeilijk met die ochtend deadline. Ik werd om 10u verwacht om mijn show te starten. Dat betekende dat ik ten laatste om 8u20 in de auto moest zitten. De eerste maanden lukte dat goed, de laatste maanden liep ik er de randjes af. De ochtendrush matte me af. Noem het een luxeprobleem, maar ik neem ‘s ochtends graag de tijd. Beetje stretchen, ontbijt maken, koffie drinken, wat lezen. Even mijn wereld zo klein mogelijk voor ik mijn ogen echt open en kijk wat er buiten mij gebeurt. Als freelancer heb ik het geluk dat ik mijn agenda vrij kan plannen. Op maandagochtend heb ik een deadline, want dan geef ik yogales. En één keer in de week kom ik er extra vroeg uit, zorg ik dat ik om 8u ‘s ochtends aan m’n bureau zit en ik een voorsprong kan nemen op mails en boekhouding. De rest van de week plan ik mijn afspraken niet voor half tien en liefst niet voor tien. Het zorgt voor rust, ik creëer zo dat ik de dag met volle bewustzijn begin. Het is luxe, ik heb een hond die uitslaapt en kan me dit veroorloven.

Niet slapen is de hel. Ik creëer elke avond een vredige sfeer voor ik in mijn bed ga. De telefoon blijft in de keuken. Dan ga ik naar boven, haal ik mijn make up eraf, was ik mijn gezicht, doe een paar ademhalingsoefeningen. In bed lees ik nog een beetje. En ik mediteer voor het slapengaan. (Meer weten over mediteren zie pagina …) Dat ritueel is belangrijk voor me. Het bezorgt me een gevoel van veiligheid, ik kan er de stress door loslaten en verklein de afstand tussen de wakkere en de slapende versie van jezelf. Dat is de essentie, de loopbrug zo kort mogelijk maken.

Creëer voor jezelf een slaapritueel ver weg van het blauwe licht van je smartphone. Oldskool wekkers zijn weer in, dus schaf je een exemplaar aan. De gedachten die in je hoofd zitten voor je gaat slapen, zullen er ook nog zijn tijdens de nacht. Niet zelden schrik ik ‘s nachts wakker dat ik bijvoorbeeld geen hondenbrokken mag vergeten kopen. Wat helpt is om ‘s avonds mijn hoofd leeg te maken en lijstjes op te stellen. Drie dingen waar ik dankbaar voor was vandaag, de drie dingen die ik heb geleerd, dat ene ding dat ik over mezelf leerde, hoe ik me morgen wil voelen en wat ik morgen zeker niet mag vergeten. Door te schrijven breng je letterlijk wat in beweging, komen je gedachten op papier en nemen ze niet zoveel plek meer in in je geheugen.



prioritizing good sleep is good self love.

omdat

wil je inspiratie rechtstreeks in je mailbox? 

© 2018. Leef gretig. Doe uw goesting. Namasté.