wil je inspiratie rechtstreeks in je mailbox? 

© 2018. Leef gretig. Doe uw goesting. Namasté. 

de kracht van water.

Zoals je intussen al wel doorhebt verslind ik boeken. Ben ik een trotse boekenseut met een honger naar weetjes. Een gegevens dat me soms ook vastzet, me tegenhoudt om de kennis in actie om te zetten. Alsof ik blijf zwemmen in de poel van wijsheid tot mijn gerimpeld zijn en ik het zwembad met een rietje begin leeg te zuigen.

In tijdens van liefdesverdriet omarmde ik de fles rosé als mijn steun en toeverlaat. Maar hoe zuiverder ik leef en eet, hoe sneller de katers miauwen. Als je me ergens tegenkomt, dan is de kans bijzonder groot dat ik een drinkfles bij hebt. Overal en altijd draag ik water bij me, elk moment wil ik een slok kunnen nemen. Het is een goede gewoonte die ik aanleerde tijdens een duikcursus in Thailand. Drinken voor de dorst die komt. Deze uitspraak hoor je ook wel eens op de weide van Pukkelpop, totaal uit de context getrokken. Dr. Batmanghelidj schreef een internationale bestseller over water: Het goedkoopste medicijn voor je gezondheid, voor genezing, voor je leven. Je bent niet ziek, je hebt gewoon dorst. Zweer ik de klassieke geneeskunde af? Hell no. Maar een extra perspectief is steeds welkom. Dokter B schrijft over chronische uitdroging en de gevolgen op ons lichaam. ‘Dranken als koffie en thee, frisdrank, bier zorgen ervoor dat je lichaam meer vocht verliest dan het drankje bevat. Als je je hoeveelheid urine meet nadat je het drankje hebt opgedronken, zul je zien dat je meer urine bent kwijtgeraakt dan de hoeveelheid vocht in dat drankje. Door het drinken van hete dranken verlies je ook nog eens vocht door de poriën van je huid.’ Kortom: water is van levensbelang voor de gezondheid. Enkele voordelen van water drinken op een rijtje: water is goed voor je huid, verhoogt je concentratie, is als een energiedrankje zonder bijwerkingen, water drinken vermindert de kans op een hartinfarct en een beroerte. Het is een belangrijk koelsysteem voor ons lichaam, het voorziet ons van kracht en elektrische energie voor alle hersenfuncties, met name voor het denken. Water is nodig voor de productie van alle hormonen die door de hersenen gemaakt worden, zoals melatonine. Dat heeft dan weer invloed op een goede slaap. Water helpt stress en nervositeit verminderen. Het geeft ons jeugdige energie en helpt vermoeidheid verminderen. Het drinken van water houdt honger- en dorstgevoel gescheiden, het is noodzakelijk voor een goede werking van het immuunsysteem. Weet je, dokter B. schreef er een boek van meer dan 200 pagina’s over. Ik ben geen dokter. Ik weet niet wat hier correct van is. Maar ik weet wel dat ik bij het drinken van weinig water snel hoofdpijn krijg, me moe voel, focus volledig afwezig is en ik bijgevolg een kleffe mond krijg. De metafoor dat we meer als water mogen zijn en zo steeds onze weg vinden versterkt de kracht van water alleen maar. Drink vanaf de ochtend genoeg water, dan zal je je doorheen de dag energieker, blijer en scherper voelen.


I’m always weirdly proud when my pee is clear.

Like, hell yeah! I’m so damn hydrated.


TIP

Op flessen water kan je de ppm zien. Parts per million, dit is de droogrest. De hoeveelheid mineralen die overblijft na verdamping. Mineralen zijn gezond, maar te veel is niet goed voor je lichaam. Zo ontstaan er kleine dammetjes als het ware die de weg versperren. Als je flessenwater koopt - let dan op een zo laag mogelijk ppm. Of drink kraantjeswater zoals ik.






omdat